Geplaatst op: 16 jun 2021

Deze fietsroute langs oorlogsmonumenten en gedenkwaardige punten in de gemeente zou vorig jaar al worden uitgezet, maar de Corona gooide alles in de war. Daarom gaan we deze route alsnog dit jaar uitzetten. We zijn druk met de voorbereiding bezig. De verwachting is dat het informatieboekje waarin de fietsroute word beschreven voor de zomervakantie gereed is. Dit boekje zal dan huis aan huis bezorgd gaan worden.

Het schiet lekker op

Langs deze fietsroute zullen 60 informatiebordjes geplaatst gaan worden, die iets vertellen over de gebeurtenis die daar heeft plaats gevonden. Deze bordjes zijn inmiddels gereed en zullen binnenkort langs de route geplaatst worden. Voor de juiste plaats zal er met aanwonende overleg zijn waar het bord het beste geplaats kan worden.

De bordjes staan te wachten op een tijdelijke locatie.

De informatiebordjes worden o.a. geplaatst op de volgende punten:

• Plaats waar politieagent Jan Coenraadts heeft gewoond.
  • Woning van Troost Oude Rijksweg 509 afgebrand door Duitsers.
  • De Uitkijkpost in de Kerktoren van Rouveen.
  • 14 Erebogen langs de Oude Rijksweg.
  • De vluchtroute van Albert Hokse op 13 April 1945.
  • Onderduikers bij Spijkerman aan Dekkersweg.
  • Onderduikplaats in hooimijt aan de Middenwolderweg.

Daarnaast zijn er ook nog een 20-tal vaste punten uit de Tweede Wereldoorlog die in het informatieboekje beschreven worden en waar de route ook langs gaat.

Deze zichtbare punten zijn o.a.;

• Kruis ter gedachtenis aan Pieter Hoppen aan de Rechterensweg.
  • Gedenksteen ter herinnering aan Jan Toet en Pieter van Laarhoven aan de  Buitenmiddenweg.
  • De Jan Toetlaan in IJhorst.
  • De Onderduikersboom in het Staatsbos.
  • De 3 begraafplaatsen in de gemeente waar oorlogsslachtoffers liggen.

De Historische Vereniging denkt met dit project een duidelijk beeld te schetsen van wat er zoal gebeurd is in de periode 1940-45.

Reageren 3 reacties

1. Jan Huls schreef:

Graag wil ik het boekje met fietsroutes ontvangen als lid van de hvs

2. J.Boers schreef:

Wij zouden ook graag het boekje willen hebben
    J.Boers