Geplaatst op: 4 jan 2023

Het eerste boek voor Nies Vos-Koobs
Op donderdag 8 december overhandigde Dirk Kok het eerste exemplaar van zijn boek ‘Beeldspraak’ aan Nies Vos-Koobs. Ze is de oudste en laatste knopenmaakster die Staphorst rijk is. Haar creativiteit heeft het knopen maken tot een kunst verheven en ze weet steeds vernieuwend haar creaties aan te vliegen. Zo blijft er een ruime verscheidenheid aan knopen op de markt. Lokalen weten haar te vinden en kunnen ruimschoots kiezen of eigen wensen aangeven. Mevrouw Vos-Koobs is ook in het boek opgenomen in het hoofdstuk ‘Sajetten knopen’. Een woord uit de tijd dat kledingstukken duurzamer waren dan nu.

Het boek gaat over volkskunst en volksleven in Staphorst. Overbekende voorbeelden zijn o.a. de beschilderde melkrekken, levensbomen, het stipwerk en de gehaakte jasbeschermers. Kenmerkend hierbij is de voorliefde voor de streekeigen kleurencombinaties die men elders in ons land niet tegenkomt. Het boek is opgesierd met prachtige foto’s en is zodoende in combinatie met de specifieke informatie over de volkskunst en het volksleven een prachtig boek geworden om te bezitten.

Dirk Kok
Met zijn prachtige zinnen weet Dirk de werkelijkheid van Staphorst te beschrijven. Echter een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Wat hij weet te vangen in een beeld is kostbaar, en niet alleen omdat deze beelden meer en meer uit de tijd raken. Maar ook om de karakteristieke plaatjes die uniek zijn door de inhoud. Staphorst is uniek. En de rauwe werkelijkheid wordt verbloemd door kleur en kunst.

Boek is bij ons te koop
De Historische Vereniging heeft een beperkt aantal extra exemplaren van dit boek besteld.
Het boek kost € 25,00 en is bij ons  te koop via https://www.historischeverenigingstaphorst.nl/winkel/ en bij de bestuursleden.
Wees er snel bij, want de voorraad is beperkt. En: op = op!