Geplaatst op: 20 mrt 2020

De overheid heeft maandag 23 maart duidelijk aangegeven dat samen optrekken in de openbare ruimte aan strenge banden is gelegd.

Daarom heeft de Historische Verenging Staphorst de verdere voorbereiding aan de fietsroute stilgelegd.

Er zullen voorlopig ook geen bezoeken worden afgelegd.

De Historische Vereniging Staphorst ontwerpt een fietsroute langs bijna 80 oorlogslocaties.

De route gaat langs 27 al aangegeven punten uit de WO II of straatnamen die er een relatie mee hebben.

Langs deze route zijn ook veel punten waarover wel een verhaal is te vertellen uit de oorlog, maar die niet gemarkeerd worden door een monument(je) of informatiebord.  Op die punten, ca. 50 stuks, wil de Historische Vereniging een tijdelijk informatiebordje plaatsen, met een verhaal over de gebeurtenis die zich daar 75 jaar geleden afspeelde.

In het fietsrouteboekje dat bij de routebeschrijving zit, is onder hetzelfde nummer als op het bordje staat, vaak nog meer informatie over de gebeurtenis opgenomen.

Het punt is ook gekoppeld aan een huisnummer, zodat als over anderhalf jaar de bordjes weer verwijderd worden, het punt altijd terug te vinden is.

Medewerking gevraagd

Het is een hele klus om al die bordjes te plaatsen. Soms zal het zo zijn dat het eigenlijk beter uitkomt het bordje net bij iemand in de tuin te plaatsen. We hopen dat de betreffende persoon daaraan medewerking willen geven. Op de foto’s zie je hoe het er ongeveer uit komt te zien. De palen zijn 8 x 8 cm, de bordjes ca. 30 x 40 cm (A3 formaat).

Mocht het zo uitkomen dat een bordje bij u in de tuin eigenlijk de beste locatie is, dan wordt  binnenkort contact met u opgenomen om te zien wat de mogelijkheden zijn.

Ter illustratie een paar voorbeelden:

Het informatiebord bij Stegeman Textiel (O.R.W. 413) bevat informatie over de ereboog die daar gestaan heeft.

Het bord bij K.F. Vloedgraven (Gemeenteweg 101) geeft informatie over de wegversperring die daar in de oorlog gestaan heeft.

De vaste punten zijn o.a:

Liquidatie  Pieter Hoppen

Gedenksteen ter herinnering aan Jan Toet en Pieter van Laarhoven

Jan Toetlaan in IJhorst

Onderduikersboom

Informatiebordjes worden o.a. geplaatst op de volgende punten:

De plaats waar politieagent Jan Coenraadts heeft gewoond.

De locatie van woning van Troost, Oude Rijksweg 509, die afgebrand is door de Duitsers

De Uitkijkpost in de Kerktoren van Rouveen

Een ereboog t.h.v. Schoolwijksweg