Geplaatst op: 12 apr 2022

Afgelopen vrijdag  8 april 2022 was het 77 jaar geleden dat er in het zicht van de bevrijding zich een drama heeft afgespeeld aan Dekkersweg in Punthorst. Dan worden Yves Loichot en Jacobus Cornelis de Roos ter hoogte van huisnummer 16 dood geschoten evenals de familie Santing. Yves Loichot behoort samen met nog 25 man tot een Franse SAS eenheid die zijn ingezet voor operatie Amherst. Zij hadden als taak om het laatste Duitse verzet in Drenthe mee te helpen opruimen. Doordat ze in het nachtelijk uur op de verkeerde plek worden gedropt, komen ze uiteindelijk in contact met de verzetsgroep van Christiaan Herman (Jos) Bonvanie die in zich verschuilt in een bivak in de staatsbossen.

Cornelis de Roos, die tot de verzetsgroep behoort, gaat de volgende morgen met Yves Loichot op zoek naar containers die ’s nachts zijn gedropt. Als ze bij de NSB familie Santing aan de Dekkerweg komen worden ze beschoten vanuit het zolderraam en vinden de dood. Als de verzetsgroep dit hoort gaan ze naar de plaats des onheils en er ontstaat een vuurgevecht waarbij een deel van de familie Santing omkomt.

Rudi ter Heide wiens vader en moeder tot de verzetsgroep van Bonvanie behoorden, heeft ook dit jaar weer een herdenkingsmoment georganiseerd voor de 2e en 3e generatie van hen die tot de verzetsgroep behoorden.

De in reconstructiefase verkerende Dekkersweg bood voldoende ruimte aan de bezoekers

Door enkelen worden er bloemen bij de kruizen gelegd.

Henk Spijkerman die ook aanwezig is en ooggetuige was van het drama vertelt er over. Volgens hem is er diezelfde dag, een poosje na het grotendeels bekende drama, ter plaatse nog een schietpartij geweest, waar zeer, zeer weinig over bekend is.

De tweede generatie

Rudi die enkele weken daarvoor de herdenking aan het voorbereiden was, had geconstateerd dat de kruizen er niet zo florissant uit zagen en dat de plakletters van de namen los lieten. Hij was zeer verrast dat er nieuwe kruizen geplaatst waren in opdracht van de gemeente Staphorst.

Henk Spijkerman en Rudi ter Heide

Na de bloemlegging is de groep doorgereden naar “Kamp ‘t Wiede Gat”. Daar heeft men stilgestaan bij het feit dat de SS-er Van der Schatte-Olivier op of nabij de Kanlaan door verzetsmensen die in barakken van het kamp bivakkeerden, is doodgeschoten.

Locatie waar zich in september 1944 vele verzetsstrijders verzamelden i.v.m. ‘dolle dinsdag’

Van hieruit is men doorgereden naar de boswachtersschuur. Yves Loichot en Kees de Roos, beiden gewikkeld in een parachute, zijn op 8 april voorlopig begraven achter de schuur.

Tijdens de oorlog woonde  boswachter Van Veenen in de boswachterswoning.  Hij stond in nauw contact met de verzetsgroep. Hij was het ook die de verzetsgroep een locatie voor een  bivak aanwees waar een natuurlijke bron zat, zodat men niet elke dag met water hoefde te sjouwen. De contouren van het bivak zijn vorig jaar door de Historische Vereniging Staphorst in het bos zichtbaar gemaakt.

Bivaklocatie: contouren natuurlijke bron, keukentje, munitietent en slaaptent

Nadat de groep het bivak en het heideveld waar in maart 1945 een grote wapendropping  plaatsvond, had bezocht, werd de dag afgesloten bij Het Vergulde Ros.

April 2022

Klaas Harke