Geplaatst op: 10 apr 2020
Door: Historische Vereniging Staphorst

Herinneringen aan de dramatische gebeurtenissen in Punthorst op 8 april 1945

Op 8 april 2020, precies 75 jaar na de het drama aan de Dekkersweg,  zijn er bloemen gelegd  bij de herdenkingskruizen die daar staan.

v.l.n.r.  Joukje ter Heide-van der Laan, Berry van Essen, Rudi ter Heide, Irene van der Laag en Henk Spijkerman

Dit is gebeurd door kinderen van de strijders van de knokploeg Bonvanie die in het Staatsbos heeft gezeten: Rudi ter Heide de zoon van Roel ter Heide en Nel Stefens die beiden in de KP zaten,  Irene van der Laag dochter van Jaap van der Laag en Berry van Essen kleinzoon van Egbert van Essen. Op 8 april 1945 werden tijdens een vuurgevecht met de bewoners in de boerderij, op die plek Kees de Roos en Yves Loichot doodgeschoten. Ze waren op de motor op weg om zaken te regelen voor de knokploeg. Als reactie hierop werd de boerderij van waaruit geschoten is, door de knokploeg  onder vuur genomen en werden een vader met drie zonen ter plaatse doodgeschoten.

Als herinnering aan de dramatische gebeurtenissen op die dag legde het drietal ook bloemen aan de overkant van de weg, richting de boerderij.

Familie Spijkerman

Deze familie, die naast de genoemde boerderij woonde tijdens het drama,  is zeer belangrijk geweest voor het verzet;  de boerderij diende vaak als schuilplaats. Henk Spijkerman wees in een korte toespraak op de waanzin van oorlogen: “Bij mijn weten heeft nog nooit een oorlog de wereld beter gemaakt”, zei hij.

Bivak in het staatsbos

Aansluitend hierop is deze groep doorgereden naar het bivak in de Staatsbossen waar de knokploeg verstopt zat.

v.l.n.r. Irene van der Laag, Rudi ter Heide en Joukje ter Heide-van der Laan bij de natuurlijke waterwel in het bivak

Op deze locatie, die binnenkort door de Historische Vereniging Staphorst beter in beeld wordt gebracht, zijn ook bloemen gelegd als herinnering aan die dramatische 8 april, waarbij op die locatie vier mensen door de knokploeg zijn gefusilleerd. Irene van der Laag, de initiatiefneemster van beide bijeenkomsten heeft hier nog enkele woorden gesproken. Ze zei dat ze geen oordeel wilde geven over de daden die daar gebeurd zijn, maar wees op de vreselijke gevolgen die oorlogsomstandigheden kunnen hebben.

Het verhaal van deze gebeurtenis is uitgebreid beschreven in  ’t Olde Stapperst van maart 2020, het kwartaalblad van de Historische Verenging Staphorst.

Log in of registeer u om te reageren.