Activiteiten/uitgaven

’t Olde Stapperst
Al snel na de oprichting besloot het bestuur tot de uitgave van kwalitatief goed kwartaalblad, dat de naam ‘’t Olde Stapperst’ kreeg. Het eerste nummer verscheen in september 1980. In de visie van het bestuur moet de inhoud van ’t Olde Stapperst’ bestaan uit artikelen, die min of meer tijdloos van karakter zijn. Daarom zullen er geen verenigingsmededelingen in staan.

Mededelingenblad
Het bestuur wil de leden ieder kwartaal ook informeren over allerlei zaken, die de vereniging betreffen (mededelingen, vragen, oproepen, uitnodigingen etc.). Hiervoor wordt al vanaf maart 1980 gebruik gemaakt van het eenvoudig uitgevoerde ‘mededelingenblad’.

Historische kalender
In het mededelingenblad van mei 1980 meldde het bestuur, dat het van plan was om (onder voorbehoud van goedkeuring door de ledenvergadering) een historische fotokalender uit te geven. Hier werd aan toegevoegd, dat de bestuursleden bereid zijn de uitgave van de kalender voor te financieren. Men had er blijkbaar veel vertrouwen in, dat de kalender een succes zou worden. En terecht, naar later bleek. Nog steeds is de historische fotokalender een succes.

Documentaires
Om de gebruiken rond een aantal werkzaamheden en gebeurtenissen, zoals die in het verleden plaatsvonden, vast te leggen, werd een aantal documentaires gemaakt. Zo werden met medewerking van een groot aantal enthousiaste vrijwilligers de werkzaamheden rond de hooioogst, de roggeoogst en de aardappeloogst vastgelegd. Een opvallende plaats wordt ingenomen door de documentaire ‘Wi’j kriegt de braandewien in ‘uus’, waarin de gebruiken rond ondertrouw en trouwen werden vastgelegd.

Boeken
In de loop der jaren heeft de vereniging als speciaal nummer van ’t Olde Stapperst een flink aantal boeken uitgegeven. Een deel hiervan is geschreven door individuele auteurs, zoals H. Hille, D. Kok en J.A. Rossing. Een ander deel was het resultaat van onderzoek door een werkgroep, waarvan de naam afhing van het onderwerp (Landennamen, Zuivel, Middenstand, Ambachten, Straatnamen). Een overzicht van de verschenen boeken kunt u vinden in de winkel.

Film- en dia-avonden
Ieder winterseizoen organiseert de vereniging een aantal film- en/of dia-avonden. Voor deze avonden is altijd weer veel belangstelling. Actuele informatie hierover vindt u onder activiteiten.