"Die nacht vergeet ik nooit meer"
Welkom >>

Op 4 mei 2012 is het eerste exemplaar van het boek ‘Die nacht vergeet ik nooit meer’ uitgereikt aan Renske Geerts-Massier. Zij is een dochter van een van de slachtoffers en initiatiefneemster voor het onderzoek.
In de nacht van 30 op 31 augustus 1944 werden twintig inwoners van Staphorst gearresteerd, als vergelding voor een aanslag op de commandant van een nabijgelegen kamp. De Staphorsters werden afgevoerd naar Amersfoort en enkele dagen later op transport gesteld naar Neuengamme. Daar stierven zij allen, soms al na enkele weken, soms na maanden.

Dit boek vertelt het verhaal van de razzia en haar slachtoffers. Aan de hand van gesprekken met nabestaanden en op basis van archiefmateriaal worden de gebeurtenissen in de nacht van 30 op 31 augustus 1944 gereconstrueerd. Ook worden de omstandigheden beschreven waarin de Staphorsters in Amersfoort en Neuengamme moesten overleven. Van elk van de slachtoffers is daarnaast een levensverhaal opgenomen, dat rijk is voorzien van foto- en ander illustratiemateriaal. Zo wordt niet alleen de razzia in Staphorst opnieuw belicht, maar krijgen ook de slachtoffers van deze razzia een gezicht.

Het boek is 17 x 24 cm en telt 218 pagina's.

Het boek is los te koop voor € 12,50. Wij hebben nog een kleine voorraad. U kunt hiervoor terecht in het Koetshuus en bij de bestuursleden.
Verzending per post is ook mogelijk. Wanneer u € 16,- (incl. verzendkosten) op IBANnummer NL87RABO036.08.34.027 wordt het boek zo spoedig mogelijk verzonden. Dringend verzoek: zet in de omschrijving even uw postcode en uw huisnummer. De banken geven de adressen namelijk niet altijd even duidelijk door. Met postcode en huisnummer kunnen wij uw adres opzoeken. Wanneer u meerdere exemplaren wilt bestellen, kunt u het beste even telefonisch of per mail contact met ons opnemen.

deellijn Terug

Berichten van bezoekers Niet gevonden