Welkom >>

Wie wil meedoen aan optocht militaire voertuigen op 17 april 2020?
Op 14 april 2020 is het 75 jaar geleden dat Staphorst bevrijd werd. Rond die datum worden binnen onze gemeente verschillende activiteiten georganiseerd. Zo zal op 17 april 2020 een optocht van historische militaire voertuigen worden gehouden. Liefst met zoveel mogelijk voertuigen. Heeft u een geschikt voertuig en wilt u hier aan meedoen? Geef dit dan z.s.m. aan Roelof Kuiper (tel. 06-82131037). In verband met de vergunningaanvraag vragen wij u om zo snel mogelijk te reageren. Lees verder
Fotokijkavond vervalt
De fotokijkavond van 5 december 2019 gaat niet door!!!!Lees verder
Verdienen wij de Vrijwilligerspluim 2019?

Vindt u dat wij de Vrijwilligerspluim 2019 verdienen?
Ga dan naar  https://www.sws-staphorst.nl/nieuws/breng-uw-stem-uit/ en stem op ons.

SWS Vrijwilligerscentrale reikt ook in 2019 de Vrijwilligerspluim uit aan een vrijwilligersorganisatie uit de gemeente Staphorst. Inwoners kregen de kans een organisatie te nomineren voor de Vrijwilligerspluim 2019. Er zijn in totaal 6 organisaties aangedragen, waaronder de Historische Vereniging Staphorst.
Naast de eretitel ontvangt de winnende organisatie een geldbedrag van € 500,00.
Wij hebben voor volgend jaar enkele plannen, waarvoor wij dit geld goed kunnen gebruiken.
Foto- en krantenknipselkijkavonden

De fotokijkavonden worden het komende winterseizoen gehouden op dinsdag 5 november 2019, donderdag 5 december 2019, dinsdag 14 januari 2020 en donderdag 13 februari 2020. U bent welkom in het Koetshuus, Gemeenteweg 83-a tussen 20.00 en 22.00 uur. Op deze avonden kunt u, alleen of samen met anderen, naar hartenlust bladeren en snuffelen in de tientallen mappen en bakken met foto’s. Het is dus anders
Lezing over Ommerschans
In de eerste helft van de 19e eeuw, tijdens en na de bezetting door Frankrijk, was er veel armoede in ons land. Bedelaars bevolkten de straten. Er moest iets gebeuren, maar de verzorgingsstaat bestond nog niet. De Maatschappij van Weldadigheid wordt opgericht, nu 200 jaar geleden. Doel was om mensen gelegenheid te geven een eigen inkomen te laten verwerven. Frederiksoord werd gesticht en bedelaars werden in de Ommerschans te werk gesteld. Wij hebben Wil Schackmann uitgenodigd om een lezing te houden over de genoemde periode. De lezing is op 19 november in ’t Koetshuus. Aanvang 19.30 uur. U moet zich zoals gewoonlijk van tevoren opgeven. Dat kan bij Henk de Weerd, tel. 0522-463466. En: vol = vol.

Ook in Staphorst was er armoede.