Lezing over dialect op 25 maart
Maart is dialectmaand. Ook bij de Historische Vereniging Staphorst.
Op maandagavond 25 maart 2019 om 20.15 uur geven Dr. Harrie Scholtmeijer en Albert Bartelds in het Koetshuus (Gemeenteweg 83a, Staphorst) een informatieve lezing over ‘geschiedenis, heden en toekomst van het dialect in Overijssel’.
Harrie Scholtmeijer vertelt over de geschiedenis van streektaal. Hij zal ingaan op vragen als: waar komt ons dialect vandaan, wat is eigenlijk het verschil tussen een dialect en een taal, hoeveel verschillende dialecten zijn er nog in Overijssel?
Daarna zal Albert Bartelds met u in gesprek gaan over de stand van zaken van het dialect en een verkenning ondernemen naar de toekomst van het dialect en tevens iets vertellen over de diverse streektaalprojecten van de IJsselacademie.

Dia's Jan de Wolde naar Historische Vereniging Staphorst
Op zaterdagmorgen 26 januari heeft de familie De Wolde, vertegenwoordigd door Marinus, de hele collectie dia’s van hun (schoon-)vader Jan de Wolde, die in december 2010 overleden is, overgedragen aan de Historische Vereniging Staphorst. Het gaat om meer dan 10.000 dia’s waarop hij het leven in Rouveen, Staphorst en IJhorst heeft vastgelegd gedurende een periode van 40 à 50 jaar. Een deel van de dia’s heeft dhr. De Wolde gebruikt voor de vele lezingen die hij plaatselijk en in den lande gehouden heeft.

Rabobank Clubkas Campagne 2019

Onze vereniging doet ook dit jaar mee aan de Rabobank Clubkas Campagne. De opbrengst zal worden gebruikt voor de aanschaf van een diascanner voor het scannen van de duizenden dia’s die wij van de familie De Wolde hebben gekregen.
De Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland stelt in totaal een bedrag van € 125.000,00 beschikbaar. Dit bedrag wordt onder de deelnemers van de Rabobank Clubkas Campagne verdeeld.

Openingstijden Koetshuus gewijzigd
Tot nu toe was het Koetshuus op twee middagen per maand geopend voor bezoek. Helaas was de belangstelling hiervoor zo laag, dat het bestuur besloten heeft dit te wijzigen in één middag per maand. Met ingang van januari 2019 kunt u op de laatste vrijdagmiddag van de maand tussen 14.00 en 16.00 uur in het Koetshuus terecht voor vragen, afgeven van spullen, aanschaf van boeken enz.

Kunt u op die middag niet en heeft u wilt u toch graag langskomen neem dan gerust contact op met een van de bestuursleden. Hun gegevens vindt u hier.

Uitslag quiz eindejaarsexpositie 2018
Voor de bezoekers van de eindejaarsexpositie hadden wij een quiz georganiseerd. De juiste antwoorden op de 10 vragen waren: Lees verder